Lansmanı Şubat 2019’da İstanbul’da gerçekleştirilen Bitcicoin, Bitcichain’in kendi kripto para birimidir. Bitcichain’i, 2018 yılında Çağdaş Holding’in kurduğu Bitci Teknoloji geliştirdi. Blockahin geliştirme ve araştırma şirketi olan Bitci Teknoloji bünyesinde, tamamı Türk yazılımcılardan oluşan 21 geliştirici, 9 dijital pazarlama çalışanı ve 5 yönetici bulunuyor. Uzman kadroda “2020 Yeni Ekonomi” kitabının yazarı, Dow Jones ve Wall Street’te iş tecrübesi olan Ünlü ekonomist Erkan Öz de bulunuyor.
Bitcichain, şirketlerin tokenizasyonuna yönelik geliştirilen ve aynı zamanda bir borsa ve ödeme platformu entegrasyonuna sahip olan ilk ulusal blok zinciridir.
Bitcichain, şirketlerin Blockchain teknolojisinden faydalanabilmeleri için geliştirildi. Ağda hayata geçen token projelerinin tamamının arkasında gerçek dünyada var olan kuruluşlar bulunmaktadır.
Bir kuruluşun Bitcichain’de kendi token projesini oluşturabilmesi için gerçek dünyada bu projenin bir karşılığı olması gerekir. Örneğin, bir fan tokeni çıkarmak istiyorsanız bir spor kulübünüzün olması gerekir. Yalnızca fan tokenleri değil, farklı sektörlere yönelik tokenler de yine gerçek dünyada bir karşılığı olması şartıyle Bitcichain üzerinde oluşturulabilir.
Hali hazırda Karşıyaka, Eskişehirspor, Real Betis ve TBF fan tokeni Bitcichain tabanlı piyasaya çıkmış durumda. Bitci.com sitesinde dünyaca ünlü İskoç spor kulübü Glascow Rangers takımıyla fan tokeni çıkarma konusunda anlaşmaya varıldığı bilgisi yer alıyor. Ayrıca 2021-2022 sezonunda Bitci Rangers’a forma reklamı verecek. Ayrıca Formula 1 takımlarından Mclaren ile de anlaşan Bitci, 3 yıl boyunca hem yarış pilotlarının kasklarında hem de yarış aracında kendi logosunu sergileyebilecek.
Bitcicoin Kullanım Alanları
Bitcichain tabanlı oluşturulan Bitcicoin, BitciDapps (akıllı sözleşmeler), NFT (benzersiz token hizmeti), BitciLoyalty (sadakat programı) ve BitciSupply (tedarik zinciri) gibi birçok farklı alanda kullanılabilir.
Bitci Loyalty, Bitcichain üzerinde çalışan bir sadakat programıdır. Firmaların, düzenledikleri çeşitli kampanyalarla müşterilerine kendi tokenlerini hediye edebilmelerini sağlar.
Bitci Supply, şirketlerin ürünlerinin verilerini Bitcichain altyapısına kaydederek tedarik zinciri operasyonlarını tam olarak kontrol altında tutabilmelerine olanak sağlar. Veriler açık kaynaklı olacağından ürünlerin tedarik sürecinden müşterilerde haberdar olabilir. Block zincire kaydolan veriler değiştirilemeyeceğinden güvenli bir tedarik zinciri operasyonu söz konusu olur.
Bitci Dapp’ler ile Bitcichain, akıllı sözleşme talebinde bulunan her şirkete ihtiyaçları doğrultusunda özel bir Dapp oluşturur. Dapp’ler, uygulamanın çeşidine göre tek kullanımlık ya da süresiz çalışacak şekilde olabilir.
Brand Token hizmeti sayesinde işletmeler, Bitcichain’de marka tokenleri oluşturabilir. Her işletme, oluşturulacak özel marka tokenleri ile müşterilerinden direkt ödeme alabilir. Şirketler tokenlerini bir fiat para birimine sabitleyebilir ve kullanım koşullarını belirleyebilir.
BitciPay, hem kripto para birimleriyle hem de fiat para birimleriyle ödeme yapılabilen standart ödeme yöntemlerinden daha hızlı ve güvenli olan, yazar kasa ve mobil cihazlarla uyumlu çalışan bir ödeme platformudur. Bu platform üzerinden alınan kripto para birimleri anlık kur dönüşümü sayesinde kolayca fiat para birimlerine dönüştürülebilir.
Bitci borsası, şu anda 25 civarında kripto para biriminin ticaretini yapılabildiği bir kripto para borsası. Bu kripto para birimleri arasında BTC, ETH, LTC, HOT, BTT, TRX gibi en bilinen kripto para birimleriyle beraber farklı kripto para birimleri de mevcut. Bitcicoin de bunlardan biri elbette. Kendi borsası haricinde şu anda XT borsasında listelenen Bitcicoin’in yakında Bitrex borsasında listeleneceği konuşuluyor.
Artıları ve Eksileri
Öncelikle uygulama alanlarının çeşitliliği geniş olan bir proje. Özellikle şirketlere sundukları hizmet çeşitliliği göz önünde bulundurulursa daha çok iş dünyasına yönelik Blockchain hizmetine odaklandıklarını söylemek yanlış olmaz. İşletmelerin tokenizasyonu kısaca. Blockchain teknolojisinin kısa sürede yaygınlaşması durumunda erkenden pozisyon almaları çok işlerine yarayabilir. Tabi, Türkiye’de bu biraz zaman da alabilir.
Diğer taraftan sadece işletme tokenizasyonu değil, fan tokenleri ve NFT sektörüne yönelik hizmet veriyor oluşları da kapsamlarının geniş olması açısından güzel. Ancak tüm bu çeşitliliği kaldırabilecek sağlam bir altyapıya ihtiyaç duyacakları da muhakkak.
Sahte Bitci oluşumlarının reklamlarının bizzat Bitci’nin resmi telgram kanalında yapılıyor olması ve Bitci tarafından buna engel olunamaması altyapı yetersizliğini ortaya koyan bir gelişme ne yazık ki. Bir diğer eksiklikte Bitci borsasının yoğunluğu kaldıramaması. Daha yolun başında sayılan bir organizasyonun borsasının bu şekilde zorlanması yine altyapı eksiliğine yorulabilir.
Blockchain teknolojisinin ülkemizde yaygınlaşacağı ana kadar özellikle popüler olan fan token ve NFT sektörü üzerinden yol alabilirler. Şimdiye dek 4 fan token anlaşması yapmayı başarmışlar. Bunlar küçük kulüpler de olsa, aralarında Eskişehirspor ve Karşıyaka gibi ciddi taraftar kitlelerine sahip kulüpler bulunuyor. Elbette bu alanda çok daha fazlasını yapmaları gerek. Gloscow Rangers gibi dünya çapında tanınırlığı ve taraftar potansiyeli olan bir kulüple fan token çıkarma konusunda anlaşmış olmaları iyi bir gelişme sayılabilir.
Formula 1 organizasyonunun köklü takımlarından Mclaren ile yaptıkları sponsorluk anlaşması, dünya çapında tanınırlıklarını arttıracaktır. Bununla birlikte, Mclaren ile bir işbirliği anlaşması yapılsaydı yatırımcılar için çok daha elle tutulur bir gelişme olabilirdi.
Sponsorluk anlaşmalarından çok kripto para topluluğu, işletmelerle yapılan ortaklıkları duymak isteyecektir.