KriptoLuis
Master
- BNB
- 0,00067650
Dünyanın En Büyük Teknoloji Şirketlerini Cezbeden Metaverse
Son dönemde gerek geleneksel dünyada gerekse kripto para dünyasında metaverse teknolojisi dünyasında oldukça konuşulan bir konu haline geldi. Bir önceki yazımızda Facebook’un metaverse teknolojileri geliştirmek için 50 milyon doları gözden çıkarttığında bahsetmiştik ki o da sadece başlangıç için denilebilir.
Yarının dünyasını ki dijital ve gerçek dünyayı sentezleme amacı için geliştirilen metaverse kavramını daha iyi anlamamız gerektiğini düşündüğüm için bu konuda biraz daha kapsamlı bir yazı kaleme almak istedim. Üstelik bu kavram kripto para piyasasından bağımsız ele alınamaz diye düşünüyorum çünkü zincirin eksik halkası metaverse olabilir.
Dijital dünya, Blockhain teknolojisi, metaverse, NFT’ler, kripto paralar. Tüm bunlar geleceğin dünyası için iç içe geçmiş kavramlar olarak karşımıza çıkıyor. Hatta dünyada geliştirilen bazı ileri teknolojilerin de yine bu saydıklarımıza entegre edilebileceğini düşünüyorum. Örneğin Elon Musk’ın Nörolink projesi. Hatta Starlink projesi de tüm bunları desteleyen bir proje olabilir.
Neyse, konumuzu çok fazla dağıtmadan metaverse teknolojisini daha detaylı ele alalım.
Peki, Metaverse Nedir?
Metaverse, bir avatar veya bir hologram aracılığıyla var olmanın mümkün olduğu üç boyutlu bir sanal ortamda gerçekçi bir hayat deneyimi anlamına gelir. Bu alternatif gerçeklik, diğer insanlarla tartışmayı, aynı zamanda öğrenmeyi, çalışmayı ve hatta oynamayı mümkün kılar. Metaverse, kolektif bir evren yaratmak için artırılmış gerçeklik (AR) ve sanal gerçeklik (VR) teknolojilerini kullanır. Bu son teknolojik teknikler sayesinde metaverse, gerçeğe benzer hem sözlü hem de sözlü olmayan jest ve mimikler gibi iletişim yollarını kullanır.
"Metaverse" kavramından ilk bahseden kişi, Neal Stephenson isimli bir yazardı. Bu yazar, 1992 yılında yazdığı "The Virtual Samurai" adlı romanda bu kavramdan ilk olarak bahsetmişti. Romanda yaratılmış olan dünya, aslında gelecekte karşımıza çıkabilecek yarı gerçek yarı dijital bilimkurgu niteliğinde bir dünyaydı.
Bu konuya, Bruce Willis’in başrol oynadığı “The Surrogates (Suretler)” isimli kitaptan uyarlanan Jonathan Mostow’un yönettiği aynı ismi taşıyan bilimkurgu filmi güze bir örnek olarak gösterilebilir. Filmde kısaca evlerindeki karanlık odalarında VR gözlükleriyle 20 saat geçiren insanların gerçek dünyadaki yaşamlarını robot versiyonlarıyla sürdürmeleri anlatıyor. Bu filme ek olarak Matrix'in distopik evreni ya da daha yakın zamanda Steven Spielberg'in Ready Player One filmi örnek gösterilebilir.
Sinema filmlerini yanı sıra metaverse kavramıyla alakalı birçok kitap yazılmış ve piyasaya sürülmüş video oyunu mevcut. Yani metaverse çoktan kültür dünyasında bir ilham kaynağı haline geldi.
Bununla birlikte, bu paralel dünyada en büyük atılımı yapanlar yine dev video oyunu şirketleridir. Covid-19 kaynaklı pandemi bağlantılı kısıtlamalar sırasında, Animal Crossing, Roblox ve Fortnite gibi metaverse tabanlı oyunlarda patlama yaşandığı görüldü. Örneğin, Mayıs 2020'de Fortnite'ın 350 milyon kayıtlı oyuncusu vardı. Battle Royale’de ise kısıtlamaların uygulanmaya başlandığı 2020 Nisan ayı sırasında 3,2 milyar saat oyun oynandığı tespit edildi. Bu oyunların blockchain tabanlı olanları hayatımıza yavaş yavaş girmeye başalayacak.
Metaverse Şirketler İçin Büyük Kazançlar Vaad Ediyor
Metaverse, bazıları için yeni bir sosyal medya alanı iken ticari şirketler için de hem popülerliklerini artırma hem de büyük kazançlar elde etme fırsatı anlamına geliyor. Metaverse'in henüz yeni yeni geliştiğine şahitlik ediyor olabiliriz belki ama en yaratıcı şirketler bu teknolojinin sunduğu fırsatları şimdiden değerlendirmeyi başardı.
Sanal etkinlikler, ortaklıklar, ürün yerleştirme, sanal alışveriş gibi sayısız seçenek sunan bu yeni teknoloji ile markalar tarafından gerçekleştirilen pazarlama ve satış eylemlerinden bazılarını örnekliyelim.
Travis Scott, Fortnite video oyununda canlı bir konser organizasyonu gerçekleştirdi. 23 Nisan 2020 tarihinde gerçekleştirilen ilk yayın sırasında etkinliğe canlı olarak katılan kişi sayısı 12 milyondan fazlaydı. Video oyunun içinde gerçekleştirilen bu konsere oyuncular büyük ilgi gösterdi.
Gucci, Roblox işbirliği ile gerçekleştirilen bir organizasyondu. Hem fiziksel Gucci Garden etkinliği düzenlendi hem de sınırlı süreyle oyun içinde bir sanal sergi alanı yaratıldı. Bu vesileyle ürünlerini sanal formatta pazarlamaya karar veren lüks marka, fiziksel versiyonu 3.500 dolara satılan bir çantanın sanal versiyonu 4.115 dolara satıldı.
Metaverse teknolojisi ile NFT'ler arasında da olağanüstü bir birliktelik söz konusu. Hatta birbirini tamamlayan iki kavram diye düşünüyorum. Örneğin, BlackPool tarafından Eyfel Kulesi'nin Metaverse Over The Reality'de inşa edildiği araziyi toplam 105.000 $ karşılığında satın alındı.
Peki, bu metaverse teknolojisi dünya toplumunun fabrika ayarlarıyla oynayabilir mi?
İnternetin hayatımıza girmesiyle birlikte aslında pek çok şey değişti. Artık sadece bize sunulanla yetinmeyip biz de birer yapıcı haline geldik. En basit örneğiyle, önceden televizyonlarda ya da gazetelerde bir yayın direktörünün uygun gördüğü içerikler belli kurallar dahilinde bize sunulurdu. İnternetle birlikte her birimiz birer yayın direktörü haline geldik. Ne demek istediğimi anlıyorsunuzdur. Yaşanan köklü değişim daha net anlaşılsın diye bu örneği verdim.
Metaverse gibi bir teknolojinin, merkeziyetsiz bir ekonomik, sosyal ve siyasal hayatla birlikte neleri değiştirebileceğini şimdiden kestirmek elbette çok zor ama en azından köklü değişimlere sebep olabileceği ön görülebilir.
Video oyunlarının yanı sıra, metaverse dünyada daha çok benimsenmeye başladı denilebilir. Fark edilen şey, pandemi kısıtlamaları sonucunda günlük hayatta dijitalleşme sürecinin hızlandığıydı. Sanal oyunlar, sosyal ağlarda ve video oyunlarında düzenlene konserler, birlikte yapılabilecek pek çok sanal etkinlik yeni hayatımız haline gelmeye başladı. Her ne kadar şu sıralar tedbirle biraz gevşetilmiş olsa dahi, dijital bir dönüşüm amaçlandığı için gelecekte yine sıkı kapanma tedbirleri alınabilir.
Facebook’un 27 Eylül 2021 tarihinde metaverse teknolojileri geliştirmek için 50 milyon dolarlık fon ayıracağını açıkladığından ve bunun birkaç ay öncesinde ise bu konuda bir yönetici ekip kurduğundan zaten bahsetmiştik.
Facebook, bu girişimleri öncesinde de metaverse konusunda ciddi adımlar atmış zaten. 2014 yılında Facebook, sanal gerçeklik Oculus VR konusunda uzmanlaşmış Oculus şirketini 2 milyar dolar ödeyerek satın almış. Sonrasında, 2020 yılında Facebook, Oculus VR başlığıyla çalışan, çok oyunculu bir sanal gerçeklik sosyal ağı olan Horizon'u piyasaya sürdü. Facebook, çalışanların sanal olarak bir toplantı odasında buluşmalarını sağlamak için bir metaverse kullanmayı öneren Oculus Horizon Workrooms projesiyle şimdi de iş dünyasını ele alıyor.
Daha da ileri gitmek için, Mark Zuckerberg şimdi sanal gerçeklik ve artırılmış gerçeklik üzerinde çalışmak için 10.000 kişiyi istihdam ediyor. Metaverse konusunda Facebook bayrağı kimseye kaptırmaya niyetli değil anlaşılan. Facebook bu konuda kripto para dünyasını da içine alan bir proje gerçekleştirir ya da bir ortaklık kurarsa hiç şaşırmam doğrusu.
Metaverse konusunu daha çok duyacağız gibi. Henüz üzerinde çok çalışılması ve geliştirilmesi gereken bir teknoloji. Metaverse ile bağlantılı olabilecek diğer teknolojilerden pek bahsetmedim zira konu fazlasıyla uzayabilirdi.
Kısaca, Nörolink ile ilgili bağlantısına kendimce değineyim. Metaverse sanal ile gerçek dünyayı harmanlamayı düşünen bir teknoloji. Sanal dünya da VR gözlükleri ile avatarımızla gezdiğimizi düşünelim. Eğer beynimizde Nörolink’in geliştirdiği bir çip olursa avatarımızla sadece o sanal dünyada gezinmekle kalmaz aynı zamanda birçok şeyi duyularımızla da hissederiz. Sıcak, soğuk, tatlı ekşi, acı vs. Kısaca özetledim. Neler olabileceğini hayal gücünüze bırakıyorum.
Son olarak metaverse konusunu kripto paralarla ilgili pek çok projede duymaya devam edeceğimizi düşünüyorum. Özellikle NFT odaklı projelerde çokça karşımıza çıkacaktır.
Umarım metaverse konusu sizin için biraz daha anlaşılır hale gelmiştir.